Pages

Tempahan Bantal Pertunangan

Teks: Nurshuhada Abdullah
Foto: Nurshuhada Abdullah

Assalamualaikum w.b.t.

Hari ini saya nak kongsikan hasil jahitan yang ditempah rakan sekerja sempena hari pertunangannya. Dah lama sangat dah ni. Baru sekarang nak update.



Saya bentukkan dan jahit huruf L,V, E dan bentuk hati tu melalui teknik 'paper piecing', dengan menggunakan templat huruf yang dibeli secara online melalui Etsy. Dengan adanya templat readymade ni lebih mudah dan menjimatkan masa menjahit. Tak perlu nak melukis templat sendiri. Belum tentu saya buat sendiri menjadi.

Nak tahu apa itu teknik 'paper piecing' boleh rujuk di entri saya sebelum ini ya. Semoga dapat membantu.


Perancangan awalnya nak buatkan nama di bahagian yang kena tempek dengan bunga-bunga ni. Nampaknya tak menjadi, jadi saya letakkan hiasan bunga dari biar kosong sahaja.


Untuk bantal yang satu lagi saya gunakan hiasan bunga juga cuma tukar bentuk sikit. Hendak nampakkan perbezaan antara kedua-dua bantal ni. Gitu.


Tarikh pertunangan 7.6.2014. Dah kahwin pun rakan saya ni.

Nama ni disulam guna tangan sahaja sebab tiada mesin jahit sulam. Dijahit berdekatan dengan huruf L, tapi macam tak berapa jelas pula huruf L tu kan. Terlindung dengan nama dan tarikh tu.


Bentuk hati, menggantikan huruf O pada perkataan LOVE.


Huruf V.


Dan yang terakhir sekali huruf E. Siaplah tempahan.

Terima kasih banyak-banyak pada sahabat saya ini kerana sudi menempah dengan saya.

Saya doakan semoga jodoh mereka berdua berkekalan ke anak cucu dan dikurniakan anak-anak yang soleh dan solehah. Amin.



No comments:

Post a Comment