Pages

Mengumpul Setem, Hobi Atau Sekadar Suka-Suka

Teks: Nurshuhada Abdullah
Foto: Nurshuhada Abdullah


Macam tidak percaya sebab ada album setem sendiri. Sepertinya saya ini seorang pengumpul setem yang tegar. Walhal tidak pun.

Bagaimana saya mempunyai album setem sendiri ini, semuanya bermula semasa saya di sekolah menengah dan tinggal di asrama. Semasa di asrama dalam satu bilik atau dorm ada 14 orang semuanya. Kebanyakkan datang dari daerah-daerah yang lain walaupun satu negeri. 

Waktu itu tiada telefon apatah lagi nak berhubung melalui whatsapp, facebook, wechat dan seangkatan dengannya. Jadi setiap kali tiba hari raya, sebelum balik bercuti mulalah kami sibuk minta alamat masing-masing sebab teruja nak menghantar kad raya.

Setiap kali menerima kad raya sampulnya saya tidak buang. Jadi bila dah banyak kumpul baru perasan kewujudan setem di situ. Baru perasan cantik pula setem-setem ini sebab ia bukan setem biasa kita nampak yang berharga 10 sen atau 20 sen itu. Tapi yang ini ia unik.


Masa itu timbul rasa sayang nak buang setem-setem tersebut. Di situlah bermulanya saya membeli album untuk menyimpan setem ini supaya dalam keadaan elok. Sayang sebab setiap satu membawa seribu kenangan.

Selain mengambil setem dari sampul kad raya, setem-setem itu juga saya perolehi dari surat-surat rakan sekolah lama yang  rajin berutus surat semasa saya di asrama.

Setelah tamat persekolah tamat jugalah aktiviti saya mengumpul setem.

Tapi aktiviti itu tidak terkubur begitu saja. Selepas masuk alam pekerjaan, di pejabat tempat saya bekerja hampir setiap hari menerima surat. Selalunya sampul surat tersebut akan di guna semula. Jadi yang mana mempunyai setem-setem yang cantik saya akan minta izin dari bahagian pentadbiran untuk ambilnya. Kadang-kadang tak perlu saya minta dari mereka tapi mereka sendiri yang datang beri pada saya kalau ada setem-setem yang menarik.

Di Angsana Mall, Ipoh, setiap tahun akan ada pameran wang lama dan setem. Ini antara setem-setem yang saya beli apabila kebetulan berada di pasaraya tersebut semasa pameran berlangsung.






Mengumpul setem ini secara tak langsung memberi banyak pengetahuan apabila dapat mempelajari mercu tanda sesebuah tempat itu, peristiwa dan tarikh penting yang berlaku serta pemimpin-pemimpin sesebuah negara.

Selain dari aktiviti mengisi masa lapang ia juga dapat mengenali teman baru dengan bertukar-tukar setem bagi yang aktif ataupun pegumpul tegar.

Mengumpul setem, hobi atau suka-suka. Pada mulanya saya suka-suka saja dan sekarang seolah-olah ia menjadi menjadi satu aktiviti yang bila nampak setem yang menarik saya akan simpan. Keliru. Hobi mungkin.



No comments:

Post a Comment